Algemene voorwaarden
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van Yibba
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met Yibba;
- Dag: kalenderdag;
- Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die Yibba ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt, aangeduid als ‘Yibba’;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door Yibba georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
- Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van Yibba.
Artikel 2 – Identiteit van Yibba
- Yibba is gevestigd aan de Korte Brouwersstraat 22 in Beneden-Leeuwen (KvK nummer:92426174) en zal hierna worden aangeduid als ‘Yibba’. Yibba kan bereikt worden via info@yibba.nl.
- Yibba verkoopt en levert iedere 10 dagen fruitboxen op basis van een lidmaatschap. In
aanvulling hierop is het (onder voorbehoud) mogelijk additionele (vers)producten te bestellen.
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Yibba en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld langs elektronische weg.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
- Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
- Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
- Yibba behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te wijzigen. Van eventuele voorgenomen wijzigingen zal Yibba de consument ten minste zeven dagen van tevoren op de hoogte stellen. Mocht de consument bezwaar hebben tegen de gewijzigde voorwaarden, dan heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst te beëindigen via zijn of haar account.
Artikel 4 – Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod is vrijblijvend. Yibba is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
- Het aanbod bevat een beschrijving die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
- Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
- De producten die Yibba verkoopt zijn versproducten, wat inhoudt dat de specifieke eigenschappen per levering kunnen wijzigen.
- Yibba is gerechtigd van leverancier te wisselen indien de situatie dit voordraagt. Derhalve is het mogelijk dat de consument wisselende producten geleverd krijgt.
Artikel 5 – De overeenkomst
- Om een bestelling te plaatsen vraagt Yibba aan de consument om een account aan te maken waar de bestelling en voorkeuren door de consument beheert kunnen worden.
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Yibba onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Yibba is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Yibba passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal Yibba daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- Yibba behoudt zich het recht voor om een overeenkomst zonder opgave van redenen te weigeren tot het moment dat de overeenkomst elektronisch bevestigd wordt.
- In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
- Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
- Om een account aan te maken en een bestelling te plaatsen, dient de consument achttien (18) jaar of ouder te zijn. Yibba verkoopt en levert geen producten aan consumenten onder de achttien (18) jaar.
- Yibba is gerechtigd om extra producten aan de bestelling toe te voegen (zonder meerprijs voor de consument). De consument kan geen rechten ontlenen aan de ontvangst van extra producten.
- Alle informatie die de consument op enig moment aan Yibba opgeeft, bijvoorbeeld tijdens het bestelproces, dient actueel en waarheidsgetrouw te zijn. Yibba is voor eventuele schade als gevolg van onjuiste informatie en/of verlies van wachtwoord niet aansprakelijk. De consument vrijwaart Yibba tegen eventuele aanspraken van derden.
- De consument is verplicht eventuele productlabels, product- en gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen bij de geleverde producten zorgvuldig te lezen en in acht te nemen. Voor eventuele schade door het niet opvolgen van bovengenoemde informatiebronnen is Yibba niet aansprakelijk. De consument vrijwaart Yibba tegen eventuele aanspraken van derden.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
- De consument heeft het recht om binnen een termijn van veertien dagen vanaf de levering van de eerste fruitbox de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen. De consument betaalt in dit geval voor de in deze veertien dagen geleverde fruitboxen. Om verdere levering van fruitboxen en/of andere producten te voorkomen, dient de consument de overeenkomst herroepen te hebben voordat de deadline voor wijzigingen heeft plaatsgevonden.
- Bij de aankoop van aanvullende producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument.
- Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan Yibba. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier of door middel van een ander communicatiemiddel zoals per e-mail. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
- Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan Yibba heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
- Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
- Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal Yibba dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terugontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode. Reeds geleverde fruitboxen zijn uitgesloten van herroeping wegens de bederfelijke aard van de producten die de fruitbox bevat.
- Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
- Yibba kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien Yibba dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door Yibba tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen.
Artikel 9 – De prijs
- De prijzen die Yibba hanteert zijn inclusief omzetbelasting en inclusief verzendkosten, tenzij anders vermeld.
- Voor bepaalde (aanvullende) producten geldt een meerprijs. Deze prijzen staan vermeld op de website en worden aanvullend in rekening gebracht.
- Yibba is ten allen tijde gerechtigd de prijzen van haar producten aan te passen. Yibba informeert de consument over een eventuele prijsverhoging ten minste veertien dagen van tevoren. Mocht de consument bezwaar hebben tegen de gewijzigde prijs, dan heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst te beëindigen via zijn of haar account.
- De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
- Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is Yibba niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
- Yibba levert haar producten in een herbruikbare, duurzame en kostbare verpakking die de kwaliteit van het fruit optimaliseert. Dit doen wij om afval te verminderen en verspilling te voorkomen. Klanten van Yibba betalen bij ingang van het abonnement éénmalig €15 borg. Dit bedrag wordt afgeschreven van de rekening van de klant bij aanvang van het abonnement. De klant krijgt de borg terug bij het opzeggen van het abonnement, mits de verpakking in goede staat is teruggegeven aan Yibba.
Artikel 10 – Levering en uitvoering
- Yibba zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
- Yibba is een regionaal operatief. Om deze reden is Yibba gerechtigd bestellingen buiten het leveringsgebied af te wijzen.
- De geschatte leverdatum en -tijdstip zoals vermeld in het klantaccount op de website en/of in de bevestigingsmail zijn indicatief. De werkelijke levering kunnen onder andere door onvoorziene omstandigheden, overmacht of in verband met feestdagen afwijken. Specifieke levertijden kunnen niet gegarandeerd worden. Yibba kan niet aansprakelijk gehouden worden voor te late leveringen.
- Als persoonlijke bezorging van de producten niet mogelijk is, bijvoorbeeld in het geval dat de consument niet thuis is op het tijdstip dat Yibba de producten bezorgd, kan aan de overeenkomst voldaan worden door de producten aan te bieden bij buren of door deze voor de deur van de woning te plaatsen. In het account van de consument kan de consument aangeven waar hij of zij de producten geplaatst wil hebben op het moment dat de consument niet thuis is ten tijde van levering. Yibba is gerechtigd van deze voorkeur af te wijken, bijvoorbeeld in het geval van extreme weersomstandigheden waarbij de kwaliteit van de producten niet gegarandeerd kan worden of in andere gevallen van overmacht. De bezorging op deze wijze komt geheel voor het risico van de consument. Yibba kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor eventueel bederf of kwaliteitsverlies of het verdwijnen van producten dat optreedt wegens deze bezorgingswijze.
- Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij Yibba tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan Yibba bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 11 – Opzegging en pauzering
- Het aangaan van een fruitabonnement bij Yibba door de consument wordt gezien als een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Deze overeenkomst kan te allen tijde worden opgezegd door de consument. Opzeggen kan via het account van de consument op de website van Yibba.
- De opzegtermijn bedraagt vier (4) weken vanaf de levering van de eerste box. Na afloop van deze termijn bedraagt de opzegtermijn ongeveer één week (er wordt nog één box geleverd na opzeggen).
- Het fruitabonnement kan op elk willekeurig moment gepauzeerd worden door de consument met inachtneming van de deadline voor wijzigingen. De levering van producten vervalt dan voor de periode dat de consument aangegeven heeft te willen pauzeren. De consument kan enkel voor een bepaalde tijd pauzeren als dit voorafgaand aan de deadline voor wijzigingen geschiedt. Yibba hanteert een deadline voor wijzigingen om een accurate inschatting te kunnen maken van de hoeveelheid fruit die zij moet leveren om zo onnodige verspilling van voedsel zoveel mogelijk te voorkomen. Wijzigingen kunnen minimaal één week (7 dagen) van tevoren worden doorgegeven. Wijzigingen en pauzeringen gelden vanaf de tweede box die geleverd wordt, gezien vanaf het moment van wijzigen of pauzeren.
- De aankoop van eenmalige producten bij Yibba door de consument wordt gezien als een overeenkomst voor bepaalde tijd. Deze overeenkomst stopt automatisch na levering van het product.
Artikel 12 – Betaling
- De bestellingen die de consument plaatst worden in rekening gebracht via de door de consument opgegeven betaalmethode.
- De betaling vindt plaats via de online bestelmodule van Yibba. Yibba maakt gebruik van de diensten van Mollie Payments. De consument kan via bekende betaalmethoden zoals iDeal en creditcard betalen.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Yibba te melden.
- In geval van wanbetaling van de consument heeft Yibba behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
- Yibba is gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten indien de consument niet voldoet aan de openstaande betalingsverplichtingen.
Artikel 13 – Klachtenregeling
- Yibba beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Yibba, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij Yibba ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Yibba binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
- Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot Yibba. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
- Een klacht schort de verplichtingen van Yibba niet op, tenzij Yibba schriftelijk anders aangeeft.
- Indien een klacht gegrond wordt bevonden door Yibba, zal Yibba naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 14 – Geschillen
- Op overeenkomsten tussen Yibba en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Artikel 15 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.